В Україні триває реформа системи органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Наразі реформування здійснюється з урахуванням запровадження в Україні карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).
До Мінрегіону надходять численні звернення від органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, фізичних та юридичних осіб, громадських об’єднань з проханням роз’яснити окремі положення постанов Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 №218 «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» та від 13.03.2020 №219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду». 16 квітня 2020 року в Мінрегіоні відбулась онлайн нарада з органами місцевого самоврядування, Асоціації міст України, Громадською радою при Мінрегіоні, Держархбудінспекціїєю, на якій також були висловлені додаткові питання щодо реформи системи органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
За результатами опрацювання вищезазначених звернень та проведеної наради, Мінрегіон підготував роз’яснення з найактуальніших питань перехідного періоду, зокрема щодо:
порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю;
порядку подання заяви та документів для отримання дозволу на початок виконання будівельних робіт;
створення Державної сервісної служби містобудування України, Державної інспекції містобудування України, Державного агентства з технічного регулювання у містобудуванні України,
а також стосовно надання повноважень органам місцевого самоврядування в частині надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із значними (СС3) наслідками та щодо відновлення роботи Електронного кабінету замовника будівництва.
Щодо відновлення можливості здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та дії постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 №553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю»
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів від 13.03.2020 №219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» було тимчасово зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» до початку виконання функцій і повноважень Державної інспекції містобудування України.
Відсутність архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, проектувальниками, підрядниками, сертифікованими відповідальними виконавцями робіт, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об’єкта будівництва, та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт може нести загрозу життю та здоров’ю людей.
У зв’язку із повідомленнями органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб щодо різкого збільшення кількість порушень містобудівного законодавства, стандартів, будівельних норм і правил, самочинного будівництва Мінрегіон пропонуватиме Уряду відновити дію постанови Кабінету Міністрів України №553 (щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю Держархбудінспекцією (до утворення Держсервісбуду) та виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад), а також до утворення ДІМУ повернути повноваження Держархбудінспекції в частині державного архітектурно-будівельного нагляду (внесення змін до положення останньої).
Органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», продовжать здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль до початку виконання функцій і повноважень Державної інспекції містобудування України.
Щодо органу, який здійснює реєстраційні та дозвільні процедури
Проектом постанови Кабінету Міністрів України пропонується запровадження можливості передачі ЦНАПами заяви та документів для отримання дозволу на початок виконання будівельних робіт Держархбудінспекції (до утворення Держсервісбуду) або виконавчим органам з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад відповідно до пункту 7 частини першої статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (внесення змін до постанови Кабінету Міністрів від 13.04.2011 №466).
Також звертаємо увагу, що відповідно до положень пункту 2 Прикінцевих положень Закону України від 17.03.2020 №530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом.
Щодо роботи Електронного кабінету замовника будівництва
Мінрегіоном прийнято наказ від 02.12.2019 №285 «Про затвердження Порядку функціонування електронного кабінету у сфері містобудівної діяльності», зареєстровано в Мін’юсті від 12.12.2019 № 1238/34209 (набрав чинності 24.12.2019) (далі – Порядок).
Відповідно до пунктів 5, 6, 7 Порядку держателем електронного кабінету є Міністерство розвитку громад та територій України.
Технічним адміністратором є державне унітарне підприємство, що належить до сфери управління Міністерства цифрової трансформації України та здійснює заходи адміністрування електронного кабінету, його технологічне забезпечення, технічну підтримку (впровадження, якісну та безперебійну роботу, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду), а також збереження та захист інформації, відомостей (даних) в електронному кабінеті.
Державна архітектурно-будівельна інспекція України забезпечує функціонування електронного кабінету (отримання, створення, перегляд, обробку, розгляд, опрацювання, відправлення, передання, використання, внесення інформації, документів, відомостей (даних) до електронного кабінету та надання пропозицій щодо удосконалення роботи електронного кабінету).
У грудні 2019 року здійснено запуск в дослідну експлуатацію електронного кабінету (1 черга) щодо надання/отримання послуг з питань декларативних процедур (СС1). Автоматизовано 9 послуг.
Водночас, необхідно зазначити, що органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи повідомляють про зупинення роботи електронного кабінету у сфері містобудівної діяльності.
Враховуючи, що наразі в умовах карантину у зв’язку із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 електронний кабінет міг би забезпечити безконтактну взаємодію фізичних та юридичних осіб з органами державного архітектурно-будівельного контролю, Мінрегіон стурбований фактом зупинення його роботи.
З метою відновлення функціонування роботи електронного кабінету 13.04.2020 Міністр розвитку громад та територій України Олексій Чернишов провів нараду за участі першого заступника Міністра цифрової трансформації Олексія Вискуба, заступника Міністерства розвитку громад та територій В’ячеслава Негоди, голови Держархбудінспекції Юрія Васильченка, голови ліквідаційної комісії Держархбудінспекції Богдана Федоренка, заступника керівника Проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах» /TAPAS Данила Молчанова.
Наразі частина технічних робіт виконана, проте є кілька технічних та юридичних питань, які заважають відновити роботу електронного кабінету зараз. На жаль, Держархбудінспекція не ініціювала відновлення цього сервісу.
Відтак, Міністром розвитку громад та територій України Олексієм Чернишовим надано доручення Держархбудінспекції надати Мінрегіону інформацію щодо причин зупинення виконання зобов’язань за трьохсторонньою Угодою від 12.12.2019 між Держархбудінспекцією (набувачем), Фондом Східна Європа (замовником) та розробником, здійснених заходів з відновлення функціонування електронного кабінету та календарного плану відновлення та забезпечення повноцінного функціонування електронного кабінету, пропозиції щодо законодавчого удосконалення процедури надання послуг у сфері містобудівної діяльності через електронний кабінет, а також надати розробнику зауваження до функціонування електронного кабінету.
Щодо забезпечення доступу посадових осіб місцевих органів державного-архітектурно-будівельного контролю до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів
Відповідно до пунктів 3, 4, 5 Порядку ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів24.06.2011 № 92, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.07.2011 за № 885/19623, ведення, адміністрування, функціонування і супроводження програмного забезпечення реєстру, збереження та захист бази даних реєстру, забезпечення доступу до нього органів державного архітектурно-будівельного контролю здійснює Державна архітектурно-будівельна інспекція України.
Внесення відомостей (даних) про прийняте рішення до реєстру здійснюється відповідальними посадовими особами органів державного архітектурно-будівельного контролю, які пройшли підготовку до роботи з реєстром, або у визначених актами законодавства випадках автоматично за допомогою програмних засобів ведення реєстру.
Держархбудінспекція забезпечує:
підготовку посадових осіб для роботи з реєстром;
надання (позбавлення) права доступу посадових осіб до реєстру за поданням органу державного архітектурно-будівельного контролю.
За результатами проведеної наради 16.04.2020 Міністерством надано доручення Держархбудінспекції до 18.04.2020 звернутися до органів місцевого самоврядування, щодо надання інформації про потрібну кількість ключів доступу до Єдиного реєстру, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Щодо надання органам місцевого самоврядування повноважень здійснювати надання (отримання), відмова у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, надання, повернення (відмова у видачі), що підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів із значними наслідками (СС3), розташованих у межах населених пунктів
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду здійснюється надання (отримання), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів щодо всіх об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із значними наслідками (СС3), розташованих у межах населених пунктів.
Наразі Мінрегіон разом із заінтересованими органами, фахівцями в будівельній галузі опрацьовує порушене питання та відповідні зміни до зазначеного Закону про надання органам місцевого самоврядування повноважень здійснення дозвільних процедур щодо об’єктів із значними наслідками (СС3), розташованих у межах населених пунктів.
Щодо стану здійснення заходів, пов’язаних із створенням Державної сервісної служби містобудування України, Державної інспекції містобудування України, Державного агентства з технічного регулювання у містобудуванні України
На виконання постанов Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 № 218 «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» та № 219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» розпочалися процедури щодо ліквідації Державної архітектурно-будівельної інспекції України та створення Державної сервісної служби містобудування України, Державної інспекції містобудування України, Державного агентства з технічного регулювання у містобудуванні України.
Створена комісія з ліквідації Державної архітектурно-будівельної інспекції України та затверджений план заходів, пов’язаних з ліквідацією Державної архітектурно-будівельної інспекції України, розроблений проект положення Державного агентства з технічного регулювання у містобудуванні України.
У зв’язку з введенням в Україні карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), процес ліквідації сповільнився.
Наразі вносяться корективи до зазначених заходів з метою активізації та пришвидшення процесу ліквідації Державної архітектурно-будівельної інспекції України та створення Державної сервісної служби містобудування України, Державної інспекції містобудування України, Державного агентства з технічного регулювання у містобудуванні України.
Немає коментарів:
Дописати коментар